"WE GAAN ER VOOR"

Je hebt nu gedurende 2 weken ervaring opgedaan met de cursus. Met de manier waarop die is opgezet, met de informatie, met de oefeningen en opdrachten. 

Hoe heb jij de cursus tot nu toe gevolgd en beleefd?

  • Heb je dagelijks de mails geopend of heb je wel eens een dag overgeslagen?
  • Heb je alle opdrachten en oefeningen gedaan of uitgeprobeerd?
  • Doe je de herhalingen?
  • Heb je aantekeningen gemaakt?
  • Heb je er met anderen over gesproken?

Een andere Mindset ontstaat deels door informatie te krijgen: 

Door te lezen, te luisteren of te kijken en je zo bewust te worden of te zijn. 

Het gaat nog beter als je die (nieuwe) kennis ook koppelt aan actie

Door deze toe te passen in je eigen situatie, eigen lijfelijke ervaringen op te doen en te merken wat dat met je doet. 

Tot slot maak je een nieuwe ervaring intenser, dus meer eigen, door te herhalen en te delen. 

Door er bijvoorbeeld over te vertellen wat je doet, waarom en hoe, en wat het met je doet. 

Je maakt het hierdoor nog persoonlijker omdat het jouw eigen beleefde ervaringen zijn. 

Daar kun je tot op detail over vertellen en daarmee maak je het vervolgens nog weer meer eigen

Verzin ik dit allemaal zelf? Nee, natuurlijk niet

Hoe blijft informatie het beste hangen? Hoe maak je nieuw gedrag eigen? 

Hoe wordt nieuw gedrag het makkelijkst onbewust gewoontegedrag? 


Dit is heel inzichtelijk in bijgaand plaatje te zien:

  • 10% LUISTEREN: Dus ja, je steekt er wat van op als iemand je iets vertelt of uitlegt (lezing, leraar, audio), maar slechts 10% blijft hangen
  • 20%  LEZEN: En ja, 20% van de informatie blijft hangen als je zelf iets leest. (je vertelt het tegen jezelf, je brein ‘vertaalt’ de inhoud in plaatjes of gevoel)
  • 30% ZIEN EN HOREN: Als het via beeld in combinatie met geluid gaat, is het nog makkelijker op te nemen en blijft er meer hangen. (video, het plaatje is al gemaakt, geluid versterkt de inhoud)
  • 50% BOVENSTAANDE PLUS NADOEN: Ja, het gaat nog beter als je het zelf (na)doet, dus met je eigen lijf ervaart.
  • 70% DOOR DISCUSSIE: Ga je er vervolgens met anderen over praten of discussiëren, dan krijg je nog beter in beeld waar het voor jou om draait. Wat vind jij belangrijk, welke voors-en tegens zijn er voor jou. (een soort fine-tunen van het plaatje wat je al hebt, de details worden ingetekend)
  • 95%Tot slot, we leren het meest van wat we zelf ervaren hebben (lichamelijk, mentaal en emotioneel)......en van wat we aan anderen uitleggen. (de hele riedel komt nog eens voorbij: je moet het zelf weten, begrijpen, uitleggen, vragen kunnen beantwoorden, eigen gemaakt hebben, beheersen tot in detail, met alles er op en er aan)

Vandaar dat ik je vandaag vraag: 

Prima! Je leest de cursus, je probeert deze ook iedere dag te volgen, je kijkt de video’s en past enkele tips toe in je dagelijkse praktijk. Je bent niet zo van het doen van de opdrachten of oefeningen. Het is goed mogelijk dat je aan het einde van de cursus merkt dat je best enkele dingen veranderd hebt.

Super! Je volgt dagelijks de cursus, plus je doet de opdrachten en oefeningen en betrekt dit allemaal op jezelf en jouw situatie. Je kiest duidelijk wat voor jou belangrijk, haalbaar en toepasbaar is. Niet door op voorhand te oordelen maar door uit te proberen en zelf te ervaren. Daar sta je ook voor open.

Je vindt het (best) leuk om de cursus te volgen, pikt de nieuwe dingen er uit en neemt voor lief wat je al weet.

Door een aantal dingen bewust te volgen, te doen en te herhalen, merk je gaandeweg wat bij je past. Kijk je terug aan het eind, dan kun je zo maar een aantal nieuwe gewoontes opnoemen. Jij tevreden, ik tevreden.

Ga je voor goud? Een groot compliment met deze keuze. Het vraagt meer van je, maar die extra inzet zal ook beloond worden. Je gaat verder dan wat je voor zilver doet.

Je volgt gelijktijdig met anderen de cursus plus je praat of discussieert er met elkaar over. Of je houdt anderen op de hoogte van wat je leest, hoort, ziet en doet. Dat kan een collega, vriend(in), huisgenoot of wie dan ook zijn.

De kans op een andere Mindset en daarmee een blijvende verandering in gewoontes is het grootst. En heeft daarmee het meeste effect op jouw gezondheid. Zowel op korte als op lange termijn. 

De keuze is aan jou! Wat je ook kiest, ik wens je in ieder geval heel veel succes en plezier. Op jouw gezondheid!

Dolf.