O-AAAH!

Veranderen. Anders met situaties omgaan.

Of om met veranderende situaties omgaan.

Daar gaat Mind - Zit ook over. 

Voor jou is er een reden om te veranderen, want:

"ALS JE BLIJFT DOEN WAT JE ALTIJD HEBT GEDAAN, KRIJG JE WAT JE ALTIJD HEBT GEKREGEN"

Hoe doe je dat? Hoe verander je gewoontegedrag? 

Het gaat immers heel vaak

  • om mensen die je al kent
  • om situaties die je al kent
  • om gesprekken die je al eerder hebt gevoerd
  • om handelingen die je vaak al honderden of zelfs al duizenden keren eerder hebt verricht

 De kans is erg groot dat jouw (aangeleerde of verwachte) reacties op personen, omstandigheden en situaties, vrijwel altijd hetzelfde zijn. 

Dat gaat onbewust.

Van onbewust naar bewust 

Wil je op onderdelen een andere uitkomst?  

De truc is dan om zelf anders te reageren.

Bewust

Want je kunt wel willen dat een ander gaat veranderen, of dat de situatie ineens anders wordt, maar die kans is erg klein.


Als je dit herkent, dan kan het ezelsbruggetje O-AAAH! je helpen. 

Zó doe je dat:

Bekijk de situatie: 

dit kan een plek zijn  -  een persoon  -  een gebeurtenis  -  een gesprek  -  een omgeving  -  etc

Observeren maakt dat je afstand neemt.

Objectief kijken. Waarnemen. Voor waar aannemen.

Voor nu is dit de realiteit.

Het is.

De huidige situatie is namelijk al ontstaan.


Als je dit kunt accepteren, ben je al een heel eind! Ook dat maakt dat je afstand neemt.

Accepteer ook als je schijnbaar geen invloed kunt uitoefenen op de situatie.

Bijvoorbeeld “Het regent”. 

Vervolgens kun je wel bepalen hoe je daar mee om gaat.

Hoe kun je reageren, behalve op de manier waarop je 'gewoonlijk' zou reageren?

Na het observeren en accepteren, vraag je je af welke alternatieven er zijn om met deze situatie om te gaan.

Er zijn meestal veel meer manieren dan je in eerste instantie denkt.

Vraag je bijvoorbeeld af:

  • Wat is het voordeel van deze situatie?
  • Wat kan ik leren van deze situatie?
  • Wat zegt het over mij (word ik ergens door getriggerd)?
  • Kan ik omdenken?
  • “Ieder nadeel hep z’n voordeel”
  • Wat is het tegenovergestelde van de manier waarop ik 'normaal' zou reageren?
  • Wat gebeurt er als ik niet reageer?
  • Hoe zou het zijn als ik een onverwachte reactie geef (actie = reactie)?
  • Hoe zou mijn tante Bep hier mee omgaan (dus niet jij, maar iemand anders die je kent)?

Door anders te reageren dan gewoonlijk, (zelfs als dat nu juist niets doen of niet reageren is) kun je vaak een verrassende uitkomst creëren. Deze andere actie is een bewuste keuze.

Dus actie: verander of reageer, maar handel bewust.

Doe iets waardoor jij je beter-gemakkelijker-comfortabeler-gezonder-fijner-gewaardeerder-meer ontspannen-of op je best voelt!

Herhaal bovenstaande.

Een volgende situatie vraagt opnieuw een reactie van jou.

Doe je wat je altijd doet, ga je akkoord met de uitkomst, of wil je een andere uitkomst?


De vraag is steeds hoe jij omgaat met de situatie.

Als een andere reactie op een zelfde situatie een fijnere uitkomst geeft, neem die ervaring dan mee. Wees je bewust van je eigen invloed. Ook dat is ervaring!

Dit is een zich steeds herhalend patroon. Zodoende ontstaan voor jou passende keuzes voor terugkerende situaties. 

Ik noem het steeds situaties, je kunt het ook prikkels noemen waarop jij reageert. Alsof je een programmaatje in werking zet.

Bij 'dit' gebeurt er 'dat'.

De verandering betekent dat jij jezelf anders hebt geprogrammeerd. 


Maar let op: zelfs een aangepaste programmering ligt niet voor altijd vast! 

Omdat jij je bewust bent van een zich steeds herhalend O - AAAH! 

Vandaag komen er ongetwijfeld momenten voorbij waarop je op een standaard manier reageert. 


Als je dit opmerkt, zelfs achteraf, ga dan op de O-AAAH manier eens na hoe je het anders kunt doen. Of kon doen.

Merk hoe je zelf invloed hebt op de uitkomst of de reactie van de ander. 

"HET IS NIET DE STERKSTE DIE OVERLEEFT, NIET DE MEEST INTELLIGENTE, MAAR DEGENE DIE ZICH HET BESTE KAN AANPASSEN AAN VERANDERING". (CHARLES DARWIN)