ZITTEN ALS VEROORZAKER VAN FILES!

File: stilstaand of langzaam rijdend, er is een probleem met de doorstroming.

Files in je bloedvaten?

Je brein, en dan met name je Prefrontale Cortex is verantwoordelijk voor o.a. motivatie, plannen, analyseren en initiatief nemen. 

Het betere denkwerk zogezegd. Meestal wordt dit zittend uitgevoerd. 

Maar is dat wel zo verstandig?

Denkwerk, creatief of nauwkeurig, analyserend of brainstormend, het vereist veel van je hersenen. Daarvoor moet, om te beginnen, de aanvoer van 'voeding' goed zijn (zuurstof en energie, bouwstoffen, reparatiemateriaal).

De verschillende delen van je hersenen, ieder met eigen functies, werken samen doordat de hersencellen d.m.v. uitlopers met elkaar communiceren. Razendsnel. Soort glasvezel, als je wilt, maar dan veel sneller. 

De aanmaak van het materiaal dat voor de supergeleiding zorgt is afhankelijk van de doorbloeding.

Dus hoe beter de doorbloeding, hoe beter de werking én samenwerking van de verschillende hersendelen.

Bewegen zorgt voor een betere doorbloeding. De doorbloeding verbetert, naar je spieren, maar ook naar je hersenen. Regelmatig bewegen houdt de bloedsomloop in conditie. Daar heb je ook 'in rust' baat bij. 

Je hersenen zijn immers 24 uur per dag actief, als denk- maar vooral als regelcentrum.

Je hersenen kunnen niet zonder zuurstof. Als dit iets te lang uit blijft, krijg je te maken met zuurstofgebrek, met alle (ernstige) gevolgen van dien. Maar ook een verminderde toevoer van zuurstof kan al leiden tot een afname van hersenfuncties. 

En juist op kantoor heb je vaak het betere denkwerk nodig!

Een permanent goede doorbloeding, ook van je hersenen, is dus zeer wenselijk. 

Niet alleen voor transport van en naar, maar dus ook voor het in stand houden van een goed werkend brein: 

  • voor de aanmaak van geleiders, 
  • voor de aanmaak van nieuwe hersencellen 
  • en voor de samenwerking van diverse hersendelen.
  1. Het vervelende is dat spieren de doorbloeding ook (bijna) kunnen stilleggen. Als ze te lang aangespannen zijn, kan de doorbloeding in de bloedvaten die dichtgeknepen worden, stil komen te staan.
  2. Bovendien treedt er 'verzuring' op (geen afvoer van afvalstoffen) in spieren die lange tijd aangespannen zijn. Schouders, nek, armen, onderrug, benen, noem maar op! 
  3. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de werking (van je hersenen ook)

Lang zitten zorgt voor beide effecten: de doorbloeding staat op een erg laag pitje én vaak verkeerde spierspanning. Letterlijk geen doorstroming. Het lijkt wel een file!


We zitten misschien dagelijks in de file, maar zitten-op-zich is voor je lijf al een dagelijkse file-vormer!

Voorkom dichtslibben. 

Kom in beweging, zorg voor doorstroming. 

Beweeg je lijf. Nu bijvoorbeeld.


Kom uit je stoel. Haal een glas water, of thee. Maak een rondje langs collega's. Ga (lunch) wandelen. Koeien kijken, kan ook. 


Veel plezier!