Marketing voedings- en tabaksindustrie
04 december 2012 
in Opinie

Marketing voedings- en tabaksindustrie

Marketing voedings- en tabaksindustrieBlind proeven, durf jij het aan?

Vrijwel alles wat we om ons heen zien heeft te maken met marketing. Voeding is een product, met producten kunnen we winst maken, dus is marketing ook van toepassing op voeding. Zonder marketing zou je enkel op de smaak af moeten gaan. Blind proeven dus. Durf jij dat aan?

Kijk eens om je heen. Maakt niet uit of je in huis bent, op kantoor of op een andere werkplek. In de auto zit, in de stad loopt of door een natuurgebied fietst. Je ziet allerlei spullen, producten die bewust een bepaalde vormgeving hebben. Waar (ooit) reclame voor is gemaakt. Wat gekoppeld is aan bepaalde beleving, emoties. Producten waar over nagedacht is: vorm, kleur, materiaal, maar ook “wat het met je doet”. Ieder product heeft zijn belang.

Ja zelfs “natuur” wordt tegenwoordig nadrukkelijk “gepromoot”. Natuur heeft waarde, dus is er marketing voor nodig om het te verkopen. Dat kan dus ook betekenen dat je het behoud er van verkoopt.

Voeding, eten, drinken, genotsmiddelen. Ongelooflijk, zoveel marketing als daar voor gebruikt wordt. Groenten worden “trendy” gemaakt, het is “cool” om een bepaalde cola te drinken, sigaretten worden op een onwaarschijnlijke manier gepromoot.

Wist je dat ons brein “perceptie” belangrijker vindt dan wat we daadwerkelijk proeven? Dus wat we zien en horen en de gedachten die we daarbij maken, is belangrijker dan de echte smaak. We proeven wat we denken te proeven op basis van de informatie die we om ons heen erbij krijgen.

Daarom vinden we dat een glas wijn waarvan we “weten” dat het een dure is, lekkerder dan een “goedkope” wijn. Proeven hebben uitgewezen dat we dat echt vinden, ook al zijn de twee glazen wijn uit dezelfde fles! Je brein vindt de informatie die je krijgt van het zien en horen (of die klopt of niet!) uiteindelijk belangrijker dan de daadwerkelijke informatie uit je smaak.

Marketing is belangrijk. Beeldvorming, branding, is belangrijker dan (de smaak van) het product zelf.

De tabaksindustrie heeft dat als geen ander door. Door de ongelooflijke winsten (belang fabrikanten) die er op sigaretten gemaakt worden, lijkt het alsof alles geoorloofd is om de “behoefte” in stand te houden. De tabakslobby’s bij regeringen, inclusief de Europese Unie, zijn immens.

Wat zou een sigaret doen als die uitsluitend in compleet blanco verpakking zou zitten. Zonder dat er op enige andere manier reclame voor wordt gemaakt. Je proeft alleen maar rook!

Daarom wordt er heel bewust gekozen voor de beeldvorming. Dat gaat heel ver: er wordt nagedacht over de websites, de auto’s waarin de vertegenwoordigers rijden, de promotiemeiden, de sponsoring, de verpakkingen: kleur, tekst, plaatjes. Door de verplichte waarschuwende teksten en afbeeldingen op die verpakking, werd een groot deel van de promotie op die manier weggehaald. En dus zijn er ander manieren nodig om de sigaret aan de man/vrouw/kind te brengen.

“Roken” wordt op alle mogelijke manieren geassocieerd met “plezier”, “vrijheid” en “onafhankelijkheid”.  Tel daarbij de verslavende stofjes op die er in zitten en zie daar: generaties zullen het product blijven/moeten afnemen!

Terwijl we allemaal weten dat “roken” niet meer is dan het proeven van rook. Wie voor de eerste keer rookt zal in 99.99% van de gevallen zeggen dat het niet lekker is! De verslaving wordt goedgepraat door de schijnbaar positieve werking van de beleving, de emotie.

Je proeft niet wat je proeft, je creëert de smaak op basis van wat je ziet en hoort en daarbij bedenkt. Blind proeven heeft dat keer op keer aangetoond. De uitkomsten zijn verrassend, of toch niet. Durf jij het aan?

Let de komende tijd maar eens op de informatie waardoor jij beïnvloed wordt bij het kiezen van een bepaald product of een bepaald merk.

Over de schrijver
Rvandenbergh@hotmail.com
Door

Rvandenbergh@hotmail.com

op 08 Dec 2012

Schoonheid, passie, emotie, beleving, behoefte. Behoefte aan beleving en emotie (voelen) gedreven door passie, geinspireerd door schoonheid. Dat schiet me te binnen als ik dit stuk over marketing lees. Er is geen ontkomen aan als je appeleert aan deze stimuli van de mens. Groet, Ray

Dolf
Door

Dolf

op 08 Dec 2012

Hoi Ray, fijn dat je reageert! Lijkt inderdaad of er geen ontkomen aan is. Tenzij je je bewust bent dat eea zo werkt! Dan kun je het herkennen en zelf keuzes maken. Prettig weekend en groeten, Dolf

Reactie plaatsen